به گزارش خبرنگار میراثآریا، اصول و مبانی نمادشناسی توسط نازیلا دریایی پژوهشگر فرش و دستبافتههای ایران آموزش داده شد.
نازیلا دریایی درباره مبانی نمادشناسی گفت: «در این کارگاه تلاش کردیم تا درباره نقوشی که در گذشته در منسوجات استفاده میشد صحبت کنیم، با توجه به اینکه تعدادی از نقوش منسوجات به ویژه فرش با نماد و اساطیر ارتباط داشتهاند، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.»
او افزود: «پارچههایی که از گذشته بهجا مانده است دارای نقشهای زیادی هستند، به این منظور باید نقوش آنها بررسی شود البته زمان زیادی برای انجام این کار نیاز است.»
دریایی تصریح کرد: «در این کارگاه بهشکل مختصر، نقوش و نماد فرشها از هزاره سوم پیش از میلاد زمانیکه هنوز خط وجود نداشت تا دوره اسلامی بررسی شد.»
پژوهشگر فرش و دستبافتههای ایران بیان کرد: «متأسفانه طی دورههای گذشته فرشها مانند کتابخانهها از بین رفتهاند. در گذشته کتابخانهها محل تجمع افراد با تخصصهای مختلف بود به طوریکه در عهد صفویه و حتی قبل از آن، هنرمند طراح در این مکانهای پژوهشی وجود داشت. در حقیقت پایگاهی برای تبادل تجربیات بود.»
او افزود: «در گذشته بسیاری از طراحان فرش، طراح پارچه و همهفنحریف بودند.»
دریایی اظهار کرد: «از زمان پیدایش بشر این نمادها به وجود آمد، به طوریکه در همه جوامع با توجه به اینکه نیازهای بشر یکسان است وجود داشته، البته در برخی از جوامع، با توجه به وقتی که میگذاشتند از دقت بیشتری برخوردار بوده است.»
انتهای پیام/